Toto sú dva základné princípy vytvárania a udržania priaznivej pracovnej atmosféry. Odborníci odporúčajú hovoriť korektným spôsobom o existujúcich problémoch s kolegami priamo s nadriadeným. Zamestnávateľ je v zmysle zákona povinný vytvárať vhodné pracovné podmienky a neustále ich zlepšovať. Platí to aj pre vzťahy medzi zamestnancami. Istá dávka tolerancie je ale nevyhnutná na obidvoch stranách.
Podľa posledných prieskumov takmer 70% zamestnancov v SR dáva výpoveď zamestnávateľovi pre zlé pracovné vzťahy. Preto, ak sa necítite medzi kolegami príjemne, trpíte strachom alebo pocitom menejcennosti neobávajte sa zdôveriť nadriadenému.
Pre správne fungovanie v kolektíve sú nevyhnutné nasledovné zásady –
- Diskutujte a komunikujte o problémoch vždy bez prehnaných emócií– zrozumiteľne a jasne opíšte svoj problém, neberte si argumenty osobne a pokúste sa problém vyriešiť čo najskôr, neodkladajte ho. Zbytočne sa navyšujú emócie a pocit ukrivdenia.
- Neustále sa pokúšajte vytvárať úprimnú priateľskú atmosféru s kolegami – aj malý problém lepšie vyriešite na neformálnom stretnutí na obede alebo na káve, bližšie spoznáte Vášho kolegu a jeho názory a postoje. Úprimnosť je ale vždy na prvom mieste, vypočítavosť sa rýchlo odhalí
- Pochváľte a povzbudzujte svojich kolegov – aj pri malom úspechu si všimnite a pochváľte kolegu, uznanie je dôležitou súčasťou správne fungujúcich vzťahov. Ale opäť platí – iba úprimne.
- Vyhnite sa ohováraniu – na túto skutočnosť si dávajte mimoriadny pozor, nič nedokáže ublížiť viac ako nepravdivé ohováranie
- Vytvárajte si iba priateľské vzťahy, vyhnite sa súkromným – vzťah na pracovisku môže byť problém. Premyslite si ho vopred, ako si ho začnete, prípadne ak sa rozhodnete v ňom pokračovať. Štatistiky uvádzajú, že väčšina vzťahov na pracovisku skončí z dôvodov kolegiálnych nezhôd
- Ak máte na pracovisku vytvorené miesta oddychu, využívajte ich – môžete tu nadviazať neformálne emocionálne vzťahy s kolegami, prehĺbiť už existujúce a zároveň aj príjemne zrelaxovať
Témy o ktorých by ste na pracovisku nemali diskutovať s kolegami
Pre optimálnu a korektnú spoluprácu by ste kolegom nemali prezradiť nasledujúce informácie – výšku Vášho platu, detaily Vašich zdravotných alebo osobných problémov, Váš najmä negatívny názor na rozhodnutia nadriadeného príp. kolegov
Zásadou je nájsť, vytvárať a rozvíjať harmonické a najmä vyvážené vzťahy na pracovisku. Spolupatričnosť je našou základnou vlastnosťou a jej potrebu si musíme uvedomovať, aby sme boli zdraví a šťastní.