Jawa patrila medzi slávne značky pred pádom železnej opony vo východnom bloku, no skončila tak, ako veľa iných strojárskych firiem v týchto krajinách. Chýbali finančné zdroje, konkurencia nebola takmer žiadna a zákazníkov bolo veľa. To prispelo k pomalej „smrti“ tohto velikána. Postupne bolo treba hľadať jej uplatnenie na nových svetových trhoch.
Stará známa India
India bola staronovou destináciou, pretože Jawa sa do nej vyvážala už po skončení 2.svetovej vojny a od roku 1961 sa tam vyrábala aj jej licenčná verzia pod názvom „Yezdi“. Na jej spoľahlivosť a kvalitu bolo treba nadviazať. V roku 2016 spoločnosť Mahindra&Mahindra zakúpila licenciu pre východnú Áziu a Indiu a v súčasnosti už produkuje viacero modelov ako Jawa 300, Jawa Forty Two a Jawa Pérák. Záujem o nich je obrovský, a spôsobil ho hlavne retro dizajn v spojení modernými technológiami a na vysokej úrovni zvládnutý marketing. V Indii sa rozmáha aj sieť ich vlastných predajní na motorky, ale aj štýlové doplnky k nim a nechýbajú ani kaviarničky s príjemnou atmosférou. V tejto časti sveta sa tak z Jawy stáva životný štýl.
Kultový Pérák
Klasické modely mali síce na trhu úspech, ale až model Pérák sa stal najkultovejším z dielne značky Jawa. Tento krásavec sa môže pochváliť kvapalinou chladeným štvortaktným jednovalcovým motorom DOHC s objemom 334 cm3, šesťstupňovou prevodovkou a s tým je spojený jeho výkon 22,7Kw. Kotúčové brzdy má vzadu aj vpredu a majú za úlohu bezpečné brzdenie, štandardne sú vybavené ABS na oboch kolesách. Pérák má vpredu obuté pneumatiky 100/90 R18 a vzadu 140/70 R17, jeho rázvor je 1485 mm. Sedlo motocykla je vo výške 750mm a jeho pohotovostná hmotnosť je 179 kilogramov. Dizajn je oživený matným lakom s decentnými linkami v zlatej farbe.
S nami zatiaľ nerátajú
Tieto krásavce sa do Európy tak skoro asi nedostanú, no treba dúfať, že sa nájde spoločnosť, ktorá by dokázala využiť spojenie modernej techniky a retro dizajnu a potešila by fanúšikov tejto značky aj na našom kontinente, určite by nikto z jej obdivovateľov neprotestoval.